,

Tar du dina designförslag hela vägen?


När en kund kommer till dig och ber om en ny design till din hemsida så är det alltid ett roligt jobb att utföra. Du öppnar upp ditt favoritprogram, må det vara Photoshop, Illustrator eller InDesign, allt beroende på om du ska göra hemsida, print-material eller en logotype.

Vad det är som du ska göra spelar egentligen inte så stor roll. Det som spelar roll är hur ditt utförande går till, din väg till det första designförslaget. Notera att jag skrev första designförslaget…

Slå inte på för stort

Det kan vara frestande att göra en design som är skarp, snygg och explosiv i dina ögon. Du vet vad som är trendigt, vad som gäller nu och är säker på dig själv.

När du levererar förslaget till kund så får du svaret: “Vi har kollat igenom ditt förslag och vi tycker att det ser bra ut, men vi tycker…”

Allt som följer efter är i termer som inte riktigt kommer överens med din egen terminologi och rent konkret så vill de ändra på ditt förslag. Här kommer problemet, du har ju gjort så mycket på din design och de vill utföra ändringar på din design. Det kan bli lite jobbigt…

Börja försiktigt

Istället för att slänga ihop något stort och komplett kan du förslagsvis testa dig fram med din kund. Gör något som ser bra ut, men lämna lite hål medvetet som kunden kan fylla i.

Det är och kommer alltid att vara lättare för en person att komma med åsikter när de ser någonting framför sig. I det här fallet din design.

Det är därför bättre att låta kunden fylla i hålen istället för att peka bort en massa befintliga element och spekulera kring vad som hade kunnat vara bättre. Ofta, dock inte alltid så fyller de i “hålen” med konkreta förslag och synpunkter vilket gör att ditt jobb går mycket fortare och ni når snabbare en lösning som båda parter kan vara nöjda med.

Att bygga en hemsida, designa ett visitkort eller skapa en logotype är en löpande process där förslag och synpunkter flyger fram och tillbaka. Låt det vara en växande process istället för en process där du gör en stor ansträngning och för ett flertal avslag som du faktiskt slitit för.

Bara ett litet tips för en mer produktiv arbetsprocess, hur gör du vid liknande tillfällen?

Fler inlägg om Design och Frilans

3 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *