Studions erfarenheter av SEO genom åren
Denna studio har funnits i mer än 10 år. Vi positionerade oss starkt på Google som ledande aktörer inom webbdesign. Enligt Google så var vi bäst, under en lång period.
Spola fram 4-5 år. Fler aktörer börjar förstå innebörden av sökmotorsoptimering och vad det faktiskt kan göra för verksamheten.
Personligen så kan jag som skribent berätta, att Grafix Studio Webbyrå aldrig varit en fena på att jaga kunder. Men vi har varit väldigt aktiva på att satsa på sökmotorerna, detta insåg vi väldigt tidigt, tidigare än många vill jag påstå. Därav vår framgång på nätet.
Nu är inte vi några SEO-aktörer som direkt arbetar i den branschen, men vi har en god insyn och samarbetar med ett antal aktörer när våra kunder önskar att lyfta sin hemsida bland sökresultaten. Därför är denna texten inget som är direkt baserat på konkret fakta, utan mest av personliga observationer och egna tester på denna hemsidan.
Vi har minst sagt hoppat upp och ner bland resultaten, ibland skrämmande långt ner för att snabbt återhämta oss.
Här kan jag utan blygsamhet säga att vi regerade i många år. Det gav många fina uppdrag att ligga som nummer 1 på Google.
Notera att vi uppnådde detta helt och hållet genom on-page optimering. Inga externa resurser användes förutom några mindre länkbyten, något som var fördelaktigt på den tiden.
I takt med att konkurrensen hårdnade och fler aktörer började dyka upp, fick vi tänka vidare. Vad skulle hålla oss på topp, vad skulle hålla oss flytande?
Vi valde att expandera våra tjänster, vara mer konkreta med vad vi erbjuder och förse besökare och potentiella kunder med relevant information. Detta var inte så tydligt till en början. Är vi webbdesigners, webbutvecklare, wordpress-konsulter? Externa resurser började användas och det gav bra resultat.
Idag har denna studio positionerat sig starkt på flera söktermer. Enligt Google så är vi ledande aktörer i Malmö när det gäller webbdesign, hemsidor, wordpress och att vara en webbyrå.
Det är många som slåss om dessa placeringar och det sker förändringar bland resultaten med jämna mellanrum.
Idag är innehåll baserat på kvalité en högre prioritet än tidigare. Även länkar från externa resurser måste finslipas till att inte bara bestå av länkar, utan länkar som kommer från hemsidor som även består innehåll som håller god kvalité.
Hemsidan ska vara välkonstruerad, laddas snabbt, vara lättläst, lättnavigerad, cache:ad…ja listan är lång. Kraven för att behålla sina topplaceringar på Google är många fler än tidigare, vilket är bra, då det inte är någon nyhet att konkurrens göder marknaden och får den att växa.
Vem vinner på det, jo slutkunden så får ta del av mycket kvalitativt innehåll från många duktiga aktörer innan de bestämmer sig vem de ska kontakta!
Att hemsidan i slutändan ska vara bra för besökaren. Om hemsidan håller en god struktur och förser besökaren med god och nödvändig information, ja då kommer Google också att tycka om den. Det råder enligt vår mening, ingen tvekan om den saken!
[Sassy_Social_Share]