När din sida kraschar hos…
Nyligen så gjorde jag en tabbe och råkade nollställa denna hemsida. Det var i samband med en manuell wordpress-uppgradering. Resten kan ni säkerligen räkna ut själva, men det mest kritiska var att mallen för denna hemsida försvann. Innehållet (artiklar, portfolio m.m.) ligger ju i databasen så där var det inga problem…
Liknande incidenter har tidigare skett, då med kundsidor. Skillnaden mellan dessa händelser och min egen hemsidas tillfälliga var leverantörerna – One.com och Loopia.se
Vid det olyckliga tillfället av din sidas kraschande kan jag direkt säga att det kan vara problematiskt att inte ha en egen backup på filer. Dvs en manuell backup.
För att lyckas hålla sina priser låga säger One.com att de är tvungna att välja bort telefonsupport. Istället har de Live Chat och mailsupport. När din sida kraschar och filer försvinner kan inte Live Chat hjälpa dig. De hänvisar direkt till mailsupporten, där de lovar svar inom 24 timmar.
Viktigt – Du måste ge alla uppgifter och förklara allt som hänt och exakt hur det hände innan de kan förlita sig på att ge dig någon form av tillgång till dina filer. Skulle du inte göra detta så får du en fråga från supporten om önskade uppgifter, vilket du efter ditt svar får respons på efter ca 24 timmar.
Din sida kan ligga nere länge med andra ord! Efter mycket om och men skickar de en komprimerad mapp med din hemsidas innehåll eller urval av filer.
Det kan ta 2-3 dagar om du inte är förberedd eller får fel person bakom supporten, tyvärr…
Loopia har för vana att ta backup på alla sina filer varje timme och varje vecka Läs mer om det här… Dessa backup-filer har du som kund tillgång till i form av mappar som sparas i egna kataloger, då uppdelade i timmar och veckor.
Detta kallas ”snapshot” och är en dold mapp. Du får knappa in sökvägen manuellt i din FTP-läsare, det är relativt simpelt.
Med denna informationen kan du återställa förlorade filer m.m. på minuter. Det är säkert att säga att man får det man betalar för i många avseenden!
[Sassy_Social_Share]