Vi vill ha en hemsida, en logga och visitkort.
Det finns mycket att jobba med i den grafiska branschen. Min definition av den grafiska branschen är allt som innefattar grafik, dvs webbdesign, grafisk design, ikondesign, logodesign och mycket mer. Reklambyråer brukar leverera alla föregående exempel, det är helt OK. Men är du mer nischad så ska du akta dig för att försöka vara alla till lags. Tro mig, jag har gjort det misstaget.
Det är förståeligt om du behöver pengarna, eller om du försöker bygga dig en kundkrets. Men det är fel inställning om du ska vara en professionell aktör i din bransch. Du ska nischa dig i ditt yrke och inte vika bara för att din kund vill ha ett visitkort, en logga OCH en hemsidedesign när din expertis ligger i att bara göra hemsidor, exempelvis.
Om din nisch är att göra hemsidor så kommer du tveklöst att göra ett mindre bra jobb om du sätter dig ner och börjar rita på ett visitkort. Visst, inget säger att du kommer göra en kass design, förmodligen blir det något bra. Nackdelen är att det i grunden inte är vad du är en expert på, vilket gör att du kommer slösa mer tid på att designa visitkortet än vad en grafisk designer hade gjort.
Eftersom du inte är en expert på visitkort och därför slösar mer tid än vanligt på att få rätt på designen så kan du olyckligtvis missa ett inkommande uppdrag bara för att du inte hinner med att utföra båda. I den här sitsen önskar du att du tackat nej till visitkortsuppdraget.
Det slutar med att det här jobbet var mer ansträngande eftersom du inte är van att arbeta på detta viset. Det var både ansträngande och mer tidskrävande och du tjänar förmodligen inte lika mycket som du hade gjort om du struntat i detta jobbet och haft möjligheten att tacka JA till ett uppdrag du är mer välbekant med.
Du får lov att säga nej. När du gör det, referera då till en kompetent kollega och fortsätt med ditt vanliga arbete.
[Sassy_Social_Share]