Webbdesign-trender att hålla utkik efter under 2020!
Trender inom webbdesign bestäms av både designers samt den tekniska utvecklingen som våra datorer och smartphones/tablets genomgår.
Webbdesign-trender kommer och går – där en del av dessa består under en längre period.
Följ med när jag går igenom mina förutsägelser inför året 2020 och vad jag tror kommer gälla för hemsidors design, layout och struktur.
Under 2019 har vi sett hemsidor med starka färger och gradienter. Det är en väldigt framträdande stil som jag personligen tycker om – det sticker verkligen ut!
Det kommande året kommer denna trenden att fortsätta och utvecklas.
Här har du ett exempel på hemsidor som använder sig av starka färger och gradienter.
https://filaexplore.com/mountains
https://wearealbert.org/
Under 2018/2019 fick vi se mjuka och pastell-liknande färger göra sitt inträde på webben och hemsidor.
Vanligtvist används detta av hemsidor som vill inge lugn och förtroende.
Under kommande året 2020 ser jag att denna trenden lever vidare och anammas av fler företag inom branscher såsom copywriters, e-handel, coaching m.m.
En hemsida som använder sig av mjuka pastellfärger är CreationsNamale: https://creationsnamale.com/
Vi fortsätter gå mot minimalismen där “less is more”. Det kan vara svårt för många att implementera detta, för att samtidigt som du vill hålla det rent och fint vill du förmedla ditt budskap tillräckligt tydligt.
https://us.maisonullens.com/
I minimalismen så ingår det mycket stora vita ytor och enkla komponenter såsom korta textstycken ackompanjerat av stora knappar och bilder.
Minimalism inom webbdesign behöver inte vara tråkig. Du kan även här använda dig av livliga färger i kombination med enkla element.
https://tedxmestre.com/
I samband med att trenden går mot minimalismen behöver vi något som utmärker hemsidans design.
In kommer stora och feta rubriker!
https://www.creativedoc.co/
Det finns många fördelar med att använda stora och feta rubriker i din hemsidas layout.
Du uppmärksammar ditt budskap mycket tydligare och det är lättare för en besökare att känna igen sig.
Stora och feta rubriker använder du med fördel på din hemsidas startsida, gärna den introducerande rubriken.
Under 2019 har vi sett att video varit på framfart och under 2020 förutspår jag att vi kommer se företag använda sig mer av detta formatet.
Video är bra för att fånga dina besökares uppmärksamhet och det har även visats sig att du kommer lättare ihåg ett budskap från en video du sett än från en text du läst.
Denna videon är längre än mina rekommendationer – När du skapar en video som du ska implementera på din hemsida – håll den gärna runt 2 minuter lång.
I många fall går det bra att ha videos som är längre men då är det viktigt att din besökare i förväg vet att det är en lång video.
Annars kommer hen att tröttna och sluta titta mitt i videon!
Tittade du på videon ovan eller scrollade du förbi den?
En trend som du säkert lagt märke till är en s.k “bruten layout” (eller asymmetrisk layout)
En asymmetrisk layout är när du ser komponenter på en hemsida som är “utanför” den normala gridden.
Om du tänker efter så är många hemsidor väldigt strukturerade och “korrekta” – vilket inte är fel, men kan i längden upplevas som tråkigt.
Vill du sticka ut från mängden så är en asymmetrisk layout rätt väg att gå.
Men var försiktig!
Går du för långt och implementerar för mycket asymmetriska komponenter kommer du få det svårt när du ska anpassa och justera din layout for mobila enheter (smartphones och tablets).
Jag måste även nämna att för mycket asymmetri skapar förvirring och gör det svårt att läsa av hemsidan.
Därför föreslår jag att du testar dig fram och implementerar lite brutna aspekter på din layout utan att fördärva den minimalistiska aspekten i din design (som jag nämnde tidigare i artikeln).
Givetvis är det inga problem att kombinera asymmetri med “less is more” konceptet.
För om du gör det rätt kan det bli j*vligt bra!
Som jag skrev tidigare så börjar vi gå mot både större och enklare layouts i form av stora och feta typsnitt i kombination med en minimalistisk layout.
Så varför inte göra en liknande sak för dina formulär?
Genom åren har vi lärt oss att besökare inte vill spendera sin tid med att fylla i ett formulär med en massa fält.
Just av denna anledningen ser vi formulär som har så lite inmatningsfält som möjligt!
Om du ändå behöver samla in mer information från dina besökare så rekommenderar jag att du gör det i form av ett multi-step formulär.
Ett multi-step formulär används för att du stegvis ska skriva in dina uppgifter och inte bli överväldigad av att du har “mycket kvar” innan du är färdig och kan skicka formuläret.
Genom att endast presentera ett fåtal fält i taget ökar du chanserna att dina besökare kompletterar formuläret och inte överger det halvvägs.
Visst har du som jag – struntat i att fylla i ett formulär för att det upplevdes som långt och utdraget?
Allt som du läst fram tills nu, är inte mycket värt om det inte kombineras med snygga och professionella bilder.
Det kan vara fotografier eller illustrationer – poängen är att det är bilder med en avsikt.
Illustration från antonioriveras.se
Jag vill påstå att vi är så pass vana internetanvändare idag att vi undermedvetet kan känna igen stock-bilder (från bildbank) och bilder som tagits fram med ett klart syfte – i det här fallet: att finnas på hemsidan!
En bild vi tog som skulle synas på hemsidan:
En bild som du hittar på en bildbank (unsplash.com)
Du ser rätt tydligt åt vilket håll vi är på väg när det gäller webbdesign för moderna hemsidor.
Det är kul att se så många olika stilar på färger och layoutstrukturer.
Stora tjocka typsnitt, stora snygga bilder och både matta och starka färger används som bakgrundsfärger och på diverse element, exempelvis knappar och formulär.
Det är viktigt att du aldrig förlorar greppet om att hålla det enkelt. Dina besökare vill inte bombarderas av en massa onödiga element och visuella komponenter.
Samtidigt är det viktigt för dig att att sticka ut ur mängden och implementera några av dessa exempel du läst i denna artikel.
Mitt tips är att du känner efter vad som är acceptabelt i din bransch – och en tar det ett litet steg längre.
Kompromissa aldrig på kvalité, läsbarhet och användbarhet. Din besökare ska alltid vara #1 – och även om du tror att besökare vill få reda på ALLT – så är hen väldigt selektiv i sin navigation på din hemsida.
Glöm inte det!