7 frågor ni måste svara på innan vi skapar er hemsida
Vårt arbete med att designa och bygga hemsidor i WordPress har genom åren blivit allt mer effektivt. Jag kan med all säkerhet säga att vi är bland de mest effektiva producenterna när det handlar om att skapa hemsidor i WordPress.
[UPDATE]
Jag har nu gjort en video om detta – som du kan hittar här: https://antonioriveras.se/gora-ny-hemsida/
Med svar till dessa frågor kan vi snabbt komma igång med er hemsida och fullfölja arbetet utan att behöva kontakta er hela tiden.
Jag börjar alltid med att fråga vilket webbhotell ni har. Tyvärr så håller många företag inte reda på var de registrerat sitt webbhotell, vilket ofta sätter käppar i hjulet. Det kan vara för att kontot har skapats hastigt, eller att det gjordes för längesen av tidigare anställda som inte längre är kvar i bolaget.
Hursomhelst så är det viktigt att ha dessa uppgifter tillahands så tidigt som möjligt. Efter att du har godkänt en offert från en byrå bör du leta fram dessa uppgifter.
Det bästa är att registrera domännamnet och webbhotell hos samma leverantör. Om ni inte har gjort detta så är det bra om ni har koll på var domännamnet har registrerats.
Om ni har registrerat domännamnet hos olika leverantörer är min rekommendation att ni slår ihop dessa till ett konto.
Detta görs enkelt via en auktoriseringskod som du får ut av er registrar (där ni registrerade ert domännamn). Denna fyller ni sedan in hos ert webbhotell och efter 1-2 dagar har ni webbhotell och domännamn på samma plats.
Om ni kommit så långt i processen att ni beställt en ny hemsida så har ni säkerligen börjat visualisera hur den ska se ut. Därför frågar jag er hur ni tänker er att er nya hemsida ska se ut.
Frågor som vi behöver svar på är bl.a
Det är vi som tar fram designförslag åt er men det är ni som ska svara på våra frågor. Ni har ett visst ansvar när det kommer till förundersökning för att vi ska kunna möta era förväntningar.
Därför rekommenderar jag att ni kontrollerar hur er grafiska profil är uppbyggd för att se vilka riktlinjer ni måste förhålla er till.
Kolla även runt nätet, ta en titt på era konkurrenters hemsidor och fråga er själva – vad är bra med dessa, vad är dåligt?
Med detta kommer ni långt och ni gör vårt arbete mer effektivt – vilket ökar chanserna till att ni bli nöjda med vårt designförslag.
[mailpoet_form id=”3″]
Med specialfunktioner menar jag funktioner som sträcker sig utöver det ”vanliga” – exempelvis kontaktformulär, kartor, gallerier, undermenyer m.m – alla dessa är ”vanliga” funktioner
Specialfunktioner består bl.a av:
Det är mycket enklare för oss att bedöma arbetsvolymen om ni tänkt igenom detta innan vi börjar prata tid och kostnad.
Givetvis kommer vi även med förslag och lägger inte all vikt hos er. Det är en del av vårt arbete att bedöma vilka funktioner ni behöver till er verksamhet.
Utan texter och bilder blir det svårt för oss att ta fram en bra design. Det blir även problematiskt om vi trots detta börjar designa er hemsida och fyller den med ”dummy-content” för att sedan ta emot material från er som inte alls passar i den layouten vi tagit fram.
Det orsakar merarbete för oss och kommer kosta er mer.
Om ni måste prioritera någon av dessa så är texten viktigare än bilderna. Vi kan tillfälligt fylla designen med gratisbilder från en bildbank, men själva utformning av hemsidans layout är väldigt beroende av texten och dess budskap.
Utan detta blir det svårt för oss att ta fram en optimal design.
SEO bör alltid prioriteras men vissa företag har inte det behovet av diverse anledningar. Men om ni vet att SEO är en viktig faktor för er hemsida så är det bra för oss att få veta det så tidigt som möjligt eftersom er hemsidas design och struktur påverkas av hur ni vill arbeta med SEO.
Vi kombinerar då tidigare punkt 5 med ett strategiskt tänk i hur er sida bör vara utformad för att ni ska ranka på önskade sökord/söktermer.
Denna sista punkt är en av de mer kritiska. Jag kan inte påpeka tillräckligt ofta hur viktigt det är att ni underhåller er hemsidas system, plugins och teman.
När uppdateringar görs kan det uppstå kompatibilitetsproblem mellan plugin, tema och system (WordPress). Det är därför viktigt att ni har en person som vet hur eventuella problem ska lösas.
Jag vill även påpeka att dessa uppdateringar handlar inte bara om förbättringar utan även om säkerhet.
Ibland upptäcker tillverkan bakom dessa att där finns en säkerhetsbrist. Detta åtgärdar de och släpper en ny version.
Om ni inte uppdaterar så finns risken att er sida blir utsatt för intrång – den blir alltså hackad.
Det är vi som hjälper er i hela processen som slutligen är er nya hemsida. Men vi kan inte göra det utan er hjälp. Dessa punkter har jag tagit fram för det är oftast flera av dessa som gör att ett utvecklingsprojekt går sakta eller stannar av.
Vårt syfte är inte att lägga en massa ansvar på er…tvärtom! Vi vill underlätta processen inför er beställning av en ny hemsida.
Med dessa punkter hoppas jag att ert nästa projekt gå stadigt och effektivt!
[Sassy_Social_Share]