Såhär börjar jag med SEO på er hemsida!
När er nya hemsida är färdig är det dags att optimera den för sökmotorerna. Förberedande arbete har redan gjorts i form av god design och informationsstruktur på hemsidan.
Med detta kan jag börja arbeta med er hemsidas SEO.
Det är mycket arbete bakom en hemsidans sökmotorsoptimering – och jag tänkte därför gå igenom de med grundläggande sakerna jag gör för att ni ska ha koll på er hemsidas statistik.
Ni har säkerligen redan tänkt ut ett par nyckelord som ni vill ranka på, men det är inte säkert att de nyckelorden gynnar er i längden.
Jag går igenom ert befintliga text- och bildmaterial och utför en sökordsanalys för att komma fram till vilka sökord som är mest relevanta för er och vilka ni bör satsa på.
En sökordsanalys kan se ut på många olika sätt och jag tar hjälp av diverse verktyg för att utföra en så grundlig analys som möjligt.
Med hjälp av dessa verktyg kan jag nå en slutsats om vilka sökord ni bör satsa på i er sökmotorsoptimering.
För att kontinuerligt arbeta med sökmotorsoptimering på ett bra vis är det viktigt att hålla koll på statistik och hur er hemsida presterar på Google.
Det finns många bra verktyg för detta och jag väljer att använda mig av Googles egna verktyg, nämligen Google Analytics och Google Search Console.
Med Google Analytics har du möjlighet att samla in enorma mängder data.
Du kan snabbt få information om era besökares:
…och mycket mer
Med hjälp av Google Search Console kan jag kontrollera om er sida först och främst presterar bra på Google.
Jag kan hämta ut information om bl:a
Genom att kombinera Analytics och Search Console kan jag (tillsammans med er) ta rätt beslut om hur vi ska gå tillväga för er hemsidas SEO.
Något som är ytterst viktigt men som tyvärr förbises av många är hemsidans interna länkar.
Interna länkar är länkar som går från en sida till en annan, fortfarande inom er hemsida.
När du skapar interna länkar så hjälper du dina besökare (och Google) att snabbare nå din hemsidas djupare innehåll.
Om du skapar en länk från din startsida till en av era tjänster så har du redan där eliminerat 2-3 klick för besökaren att nå sidan.
Du hjälper även Google att snabbare indexera din hemsida. Se det som att du skapar genvägar och ”broar” till din hemsidas djupare innehåll som annars tar ett par klick att nå.
Att strategiskt arbeta med interna länkar hjälper mig att skapa en god grund för att öka er hemsida chanser att ranka högre.
Återigen, interna länkar är jätteviktigt och jag insisterar att detta prioriteras!
Därför ser jag till att er hemsida har tillräckligt och genomtänkt utplacerade länkar som går till er hemsidas djupare innehåll.
Med en s.k. sökordsbevakning får du se hur ni rankar på Google utifrån specificerade sökord/sökfraser.
En bra sökordsbevakning låter dig även se hur er hemsida förhåller sig på Google gentemot era konkurrenter som rankar på samma sökord.
Här har du ett exempel på en av mina kunder som jag bevakar flera sökord till. Just för denna hemsidan här handlar det om söktermen byggentreprenad skåne.
Här ser du följande information:
…och här ser du konkurrenternas position på samma sökord, byggentreprenad skåne:
Denna information kan jag använda för att ta rätt beslut om hur vi går tillväga för er sökmotorsoptimering.
För att er hemsidas sökmotorsoptimering ska underhållas och skötas korrekt är det därför viktigt att koppla på en sökordsbevakning – för att på veckobasis (eller per x antal dagar) se hur er hemsida rankar och kontinuerligt göra förbättringar!
Mycket handlar om att ha koll på hur hemsidan presterar. Genom att koppla på flertalet verktyg för SEO på hemsidan kan du se hur ni rankar och få bra information för att ta rätt beslut kring vilka åtgärder ni bör ta för er hemsidas sökmotorsoptimering.
Detta är de grundläggande stegen jag utför för att kunna utvärdera vilken typ av hjälp ni behöver.
Tillsammans med dig, ert företag och informationen vi plockar ut ur Google Analytics, Google Search Console och sökordsbevakningen tar vi endast kalkylerade beslut som baseras på riktig data.
[Sassy_Social_Share]