Case: 3 hemsidor skapade av oss på Grafix Studio
Följande är en annorlunda artikel om du jämför med de andra som finns här på bloggen.
Jag kommer här att presentera 3 olika cases (se hemsidor) och bryta ner deras olika beståndsdelar, så att du är med på hur vi arbetar från fall till fall.
Vi riktar inte in oss på en speciell bransch eller sektor – alla är välkomna att skicka en förfrågan till oss för en ny hemsida i WordPress.
Detta resulterar i att hemsidor som vi skapar kan skilja sig åt rätt så mycket från varandra.
Detta givetvis pga att de finns i olika branscher och sektorer – men också för att utgångsläget och själva förfrågan kan variera extremt mycket.
Personligen så ser jag en röd tråd i alla hemsidor som vi designar och utvecklar – men det ska bli intressant att se om DU också gör det.
Vi börjar med en kund i skönhetsbranschen…
Det här arbetet var en total makeover från den gamla sajten – där det även skulle integreras en webbshop, med hjälp av WooCommerce och dess betallösningar.
Målet med den nya designen var att den ska vara säljande och aktuell för branschsektorn som Servita befinner sig i, nämligen skönhetsindustrin.
I arbetet ingick:
Läs och ta del av hemsidan här:
Ett större och unikt projekt måste jag ändå säga är WHYRE.
Enligt Whyre själva så är de:
Ett globalt nätverk av rådgivare som stöttar företag och entreprenörer inom strategi, affärsutveckling, partnerships och kapitalinvesteringar för snabbt växande startups, scale-ups och nya kulturella varumärken.
Whyres hemsida är fylld av interaktiva moment, med en unik layout- och informationsstruktur och som dessutom är flerspråkig.
Sajten finns i skrivande stund i 8 olika språk, däribland Mandarin, Kantonesiska och Arabiska.
Dessa 3 språk presenterade en utmaning i själva designarbetet, pga arabiskans läsdirektion samt kinesiskans skrift i symboler kontra västerländska ord.
Arbetet bestod av:
Läs och ta del av hemsidan:
Ett mer traditionellt case är hemsidan för S:t Petri Tandvård, en tandläkarmottagning i Lund.
Den ursprungliga hemsidan hade inte uppdaterats på ca 10 år och var därför av en äldre typ av design.
Grafix Studio fick fria händer i att presentera en layout som sedan färdigställdes i ett nära samarbete med ägaren till kliniken.
Det största fokuset i detta case var att modernisera hemsidan så att den är värdig en tandläkarmottagning som befinner sig i centrala Lunds anrika gator.
Arbetet bestod av:
Läs och ta del av hemsidan:
Det här blev visst ett kort och koncist inlägg. Jag hoppas att du lyckats följa med i de olika casen och ser en röd tråd i hur vi designar och bygger hemsidor. För även om dessa designs skiljer sig åt så tycker iaf jag att där finns en röd tråd i design- och layotustrukturen.
Vad tycker du?