Producera snabbt – såhär levererar jag hemsidor!
Ett av mina mål och en del av min affärsidé har alltid varit att producera och leverera hemsidor snabbt, utan att kompromissa på slutleveransens kvalité. Genom åren har det blivit enklare och jag tänkte att det är hög tid att presentera detta för dig som läsare.
Jag har drivit denna webbyrå i Malmö i 10 år. Det har gjort att jag testat många olika egenutvecklade arbetssystem för att kunna tillgodose mina kunder med den bästa slutprodukten. Jag har testat diverse kommunikations- och presentationsplattformar och även om ett särskilt arbetssystem har fungerat i några år så är jag inte den som viker mig för att testa något nytt och vidareutveckla.
Kommunikation är A och O för att nå det bästa resultatet. Jag har testat att kommunicera med mina kunder via mail, projekthanteringssystem såsom Basecamp och även kommunicerat via Facebook.
Jag har flera mailadresser dels för att jag arbetar under flertalet egna varumärken (bl.a WordPresskurser och Grafix studio) och även för att jag har en egen mailadress hos några samarbetspartners där jag är underleverantör av hemsidor. När det gäller kommunkation via mail så rekommenderar jag ett mailprogram som samlar alla dina adresser och presenterar din inkorg, utkorg m.m under samlade former. Jag använder Airmail.
Basecamp var länge en kommunikationsplattform som jag använde. Det underlättade presentation och diskussion kring mina designförslag och andra aspekter i utvecklingen av kunders hemsidor. Idag har jag övergivit Basecamp i förmån till tidigare nämnda mailprogram (Airmail) för att jag upplevde en viss motvillighet för kunden att behöva hantera ett nytt program.
Utöver mailprogrammet Airmail så använder jag idag Slack, som har blivit ett branschöverskridande verktyg för kommunikation och således mer accepterat av person i olika branscher och då även många av mina kunder samt samarbetspartners.
Under inledningsfasen av projektet så samlar jag in alla nödvändiga tekniska uppgifter för att slutskedet av leveransen ska gå så smidigt som möjligt. Jag ber alltid om FTP, webbhotell och databasuppgifter i ett tidigt skede för att detta inte ska orsaka komplikationer och förlänga deadlines i projektet. Erfarenhet har lärt mig att detta är nästa tillvägagånssättet, för visst är det så att du inte är helt 100% på var du har dina serveruppgifter med mera…eller? =)
Än så länge så håller jag det traditionellt och presenterar alltid designförslag skapat i Photoshop innan jag börjar utveckla hemsidan. Jag anser att det är mest effektivt och blir bäst resultat om hemsidans design och funktion är helt spikad innan utvecklingen börjar.
Gäller det samarbeten där jag enbart designar och någon annan utvecklar så använder jag ett kollaborativt program som heter Zeppelin, där man som designer presenterar sin layout och där utvecklaren enkelt kan hämta ut alla element såsom bilder, hex-koder och dimensioner för att sedan börja bygga hemsidan. Jag förespråkar även för Zeppelin när jag ska ta emot en design och utveckla. Ett väldigt bra program!
Det finns många vägar att gå när det kommer till val av hårdvara för designa och utveckla hemsidor. Jag sitter på en MacBook Pro som jag har kopplat till 2 skärmar. Sammanlagt har jag då 3 skärmar att utgå från när jag arbetar. Detta ökar min produktivitet oerhört mycket då jag jag får större överblick av arbetet och där jag kan hålla mailprogram, kodningsprogram samt webbläsarfönster synliga samtidigt.
Utöver allt detta så har jag mina egna procedurer och system för att få saker gjort, saker som bl.a innefattar kundkontakt och effektivt arbetsfördelning gentemot arbetstid, men alla hemligheter kan jag väl inte avslöja?
[Sassy_Social_Share]