Såhär gjorde jag för att placera mig högt på Google!
En stor del av min framgång på nätet är tack vare SEO. Jag är absolut ingen fena på SEO, men jag vet vad man behöver göra för att ha en chans i denna krigszon som kan vara sökmotorsoptimerings-branschen. Jag tänkte kort och koncist berätta hur jag gjorde för att placera mig högt på konkurrenskraftiga söktermer såsom webbyrå malmö, wordpress malmö, webbdesigner m.m.
För 10 år sedan fick jag en idé – jag ville arbeta självständigt, så som jag såg mina kollegor göra runtom i världen.
För att åstadkomma detta behövde jag få in uppdragsförfrågningar – men från var? Jag startade en hemsida och började blogga om webbdesign. Min taktik var att ge ut så mycket information om ämnet webbdesign som jag kunde. Jag ville att folk skulle hitta mig när de sökte på webbdesign och webbdesigner.
När jag startade bloggen så låg jag på sida 11 på Google sökresultat. Det skulle inte bli lätt att klättra till sida nr 1.
Till min fördel så var det på den tiden inte många webbdesigners eller utvecklare som tänkte på SEO. Det fanns inte lika många konkurrerande verksamheter (på google) som det finns idag.
Ett halvår senare nådde jag mitt mål. Jag hoppade mellan placering nr 1 och 2 på söktermen ”webbdesigner”. Jobben började trilla in och jag kunde driva min firma på heltid.
Länge red jag på vågen av min topplacering. Jag höll fast placeringarna men jag noterade att konkurrensen blev hårdare. Fler konkurrerande aktörer började dyka upp på sida nr 1 på Google. Något jag även noterade var att allt mindre folk började trilla in på min sida baserat på söktermen webbdesigner. Folk började söka på annat.
Titeln webbdesigner började bli allt mer diffus – det var inte vad folk letade efter. Efter en snabb analys så konstaterade jag att min strategi måste ändras. Jag är mer än bara en webbdesigner och det ville jag belysa.
Jag började sakta men säkert att strukturera om min hemsida. Målet var att ranka på fler relevanta söktermer, inte bara webbdesigner.
Genom åren så har mitt arbete mer och mer utvecklats till att vara en webbyrå. Jag driver och supportar flertalet hemsidor, designar samt bygger hemsidor och inleder flera samarbeten med större kommunikationsbyråer som deras underleverantör. Jag är mer än en webbdesigner och det är vad jag måste satsa på – tänkte jag.
Genom klassisk on-page sökmotorsoptimering och med en skvätt av off-page optimering (länkbygge) såg jag till att synas på fler relevanta söktermer.
En stor fördel som går tillbaks till första rubriken i denna texten är – börja tidigt. Mycket av min framgång beror på att jag började tidigt – och Google favoriserar hemsidor som har varit online och aktiva länge. SEO-branschen är under ständigt förändring och det är svårt att hänga med. De fundamentala aspekterna verkar dock fortfarande gälla, så om jag vore du så skulle jag sätta igång med en SEO-strategi redan idag!
[Sassy_Social_Share]