Stereotyper inom webb och media
Webb- och mediebranschen är fullt av olika yrkesroller. Bland dessa finns det de som är mer framträdande än andra. En del yrkesroller är även gränsöverskridande medan andra är mer fokuserade mot en sektor.
En webbdesigner kan exempelvis även arbeta med grafisk design och print, medan en webbutvecklare är mer fokuserad på internet och programmering. På så sätt är webbdesignern gränsöverskridande.
Genom åren ser man likheter i alla olika yrken och det vill jag belysa med detta inlägg. Med ett försök till ett humoristiskt inslag vill jag påpeka att jag inte tycker negativt om någon av följande yrkesroller.
Art Directorn är en kreativ människa med många idéer och bollar i luften. Med många års erfarenhet är denna yrkesrollen något av en professor inom grafisk design-branschen.
AD:n erhåller en hel del kunskap som kan manifestera sig som att vara excentriskt. Detta är inget ovanligt då AD:n är i grund och botten en strukturerad konstnär med kommunikation som inriktning.
AD:n har på senare tid migrerat till webben och finns nu även här, med namnet webb-AD.
Olika yrkesroller men i många fall gränsöverskridande och en hel del likheter i jobb och vardag. Individer i detta yrket är unga i själen och även i åldern. Tankesättet hos dessa individer är abstrakt och det är inte ovanligt att friluftsaktiviteter som exempelvis skateboarding eller wakeboarding står på deras agenda.
Mycket ordning i oredan är något som dagligen utövas av webbdesignern/webbutvecklaren.
Det finns mycket att sälja på webben och media rent generellt. Annonsutrymmen på tidningar, annonsplaceringar på Google och produkter såsom hemsidor. Mediesäljaren är inte mer olik din vanliga säljare, förutom att de säljer media.
Driftig, vältalig och väl medveten om sin omgivning kan mediesäljaren pekas ut genom att den går runt i rask takt, pratar i handsfree och syns till på diverse konferenser och evenemang i en snygg skjorta och kavaj.
Mediesäljaren är ofta den första av de presenterade yrkesroller som tar steget till entreprenörskap.
Inom webb- och media kan marknadsföraren ses som en ”fixare”. Det handlar om att förutse, ordna, leverera, beräkna och se till så att ett företag når ut med sitt budskap på bästa möjliga vis.
Dagens marknadsförare har god kunskap i både webb och media. Den marknadsförare som är inriktad mot webb har exempelvis nödvändiga kunskaper inom hemsideskonstruktion, sökmotorsoptimering och olika möjligheter att dela med sig av information på sociala nätverk.
Denna ”fixaren” har ett annorlunda praktiskt arbete. Skrivbordet består av analyser, prognoser och planeringar som sammanfattas i ett möte med inblandade personer i ett aktuellt projekt, som marknadsföraren har ”fixat”. Du känner igenom marknadsförare som en kreativ människa med god ledningsförmåga, även här i en skjorta med något mer avslappnat plagg ovanpå.
Termen ”marknadsförare” är lite lös och det finns ingen korrekt benämning, utan här väljer de att kalla sig för marknadsföringsstrateger, strateger, projektledare och rådgivare.
Känner du igen dig i någon av dessa yrkesroller? Dela med dig!
[Sassy_Social_Share]