9 tips för en SEO-vänlig artikel!
Att blogga eller skriva längre artiklar har länge varit ett populärt sätt att marknadsföra sig och öka sin synlighet.
Genom åren har SEO genomgått större förändringar och det sätter du bloggade på förr, håller inte riktigt idag.
Själv har jag bloggat sedan 2008 och om du scrollar tillbaks långt bland mina artiklar kommer du se att de inte alls ser ut som de gör idag.
Här nedan går jag igenom 9 tips för att dina bloggposter och artiklar ska vara mer SEO-vänliga!
Ska du satsa på att skriva en artikel för att ranka bättre kan du lika gärna lägga ner lite tid på att göra lite undersökningar för att se vilka nyckelord du ska satsa på.
Konkurrensen om topplaceringar är hög och det blir inte lättare när fler och fler inser vikten av SEO.
Förr i tiden kunde du bara skriva en massa lång text och inkludera ditt valda nyckelord till den mån att det nästan kunde vara spam.
Idag måste du tänka efter lite.
Inkludera ditt nyckelord i din meta-titel, dina rubrik samt i de 300 första orden av din inledningstext.
Jag satsar bl.a på att synas på sökordet webbyrå Malmö.
Det här exemplet var inte för en artikel utan min startsida – men du förstår poängen visst?
Tänk på: Att det bör inte vara svårt att få med ditt nyckelord när du skriver din artikel. Det bör kännas naturligt och passa bra in i textflödet.
Tänk efter om din artikel verkligen är något aktuellt eller något som du tror att folk bryr sig om.
Är det värt att du spenderar din tid på att ta fram en artikel om du inte vet att den kommer ge dig något?
Ju mer din artikel är utformad för människor desto bättre chanser har du för att öka din synlighet.
Sökmotorer har genom åren blivit duktiga på att veta hur användare beter sig när de söker och surfar in på hemsidor.
Forma din artikel och skriv den som om det vore en uppsatts du ska lämna in inför ditt slutbetyg i skolan.
Tänk på att utforma artikeln med en semantisk och logisk struktur. Dela upp innehållet i tydliga rubriker, punktlistor, inledningstexter och t.o.m en innehållsförteckning – som den du hittar längre upp i denna artikeln.
[mailpoet_form id=”3″]
Nu handlar denna artikeln primärt om att skriva bättre optimerade bloggposter/artiklar på din webbplats.
Men det spelar inge roll hur väl utformad din artikel är om du inte har någorlunda koll på de tekniska aspekter som krävs för att sökmotorerna ska tycka om den.
Det är bra om du har koll på saker som din hemsidas hastighet, SSL, komprimering av kod och komprimering av bilder.
Detta är inga tekniska saker som du måste kunna och implementera manuellt.
Däremot är det bra om du är medveten om din hemsida klarar av att hantera dessa tekniska aspekter eller inte…
Gör inte samma misstag som de flesta – dvs att skriva en artikel och sedan låta den ligga – utan att i efterhand kolla dess statistik.
Om du använder verktyg som exempelvis Google Analytics eller Google Search Console kan du väldigt enkelt se om din artikeln ger effekt, om dina läsare läser fler artiklar eller om de bara spenderar 10 sek på din sida när din artikeln tar ca 3 minuter att läsa.
Utnyttja statistiken för att skriva bättre!
Viktigt att påpeka dock – är att det finns många faktorer som spelar roll när det handlar om hur dina använder beter sig och var/när/ hur de väljer att eventuellt lämna din sajt.
Det kan gå väldigt snabbt att skriva en artikel och sedan publicera det. Har du ett riktigt bra arbetsflöde så kan det ta dig 30 minuter och vips så har du en färdig artikel att publicera!
Det betyder inte att den är bra…
Är du som mig och arbetar själv kan det ibland vara svårt att hitta dina egna fel. Du blir lite ”färgblind” i ditt eget verk och kan inte riktigt se om något kan bli bättre.
Därför bör du skriva din artikel och sedan låta den vara 1-2 dagar.
Kom tillbaks till den, läs igenom den och fråga dig själv:
– Är det logiskt, är sammanhanget bra?
– Når mitt budskap fram eller behöver jag förtydliga mer?
Du kan enkelt gör din text bättre genom bättre uppdelning av information, bilder, estetiska element osv.
Ge dig själv lite andrum. Skriv din artikel, spara utkastet och läs igenom den vid ett senare tillfälle!
Nu när du är nöjd med din artikel är det dags att agera PR-Byrå och skicka ut den på diverse sociala nätverk, nyhetsbrev, forum osv.
SEO handlar inte bara om att att optimera din hemsida och texter. Det handlar även om ren och skär marknadsföring.
Det kommer generera besök och eventuellt är det någon läsare som fortsätter navigera på din hemsida för att läsa mer om företaget.
Detta uppfattas av sökmotorerna och kan leda till bättre rankning.
Nu menar jag inte att du bara ska kasta ut din artikel utan någon tanke. Du vet säkert var din artikel går mest hem och kan generera mer (relevant) trafik.
Din artikeln må vara bra, välskriven och ”top of the line, cream of the crop”..osv..
Men inget håller för evigt och på bara något år eller två kan din artikeln vara förlegad.
Var inte besviken, det är inte allt bortkastad tid!
Du kan väldigt enkelt gå tillbaka och uppdatera din artikel så att den är aktuell och återpublicera den.
Sökmotorerna kommer att uppfatta det som en uppdaterad sida och ranka den således.
Om artikeln varit online ett tag är det med stor fördel att du uppdaterar den – eftersom sökmotorerna uppfattar sidor som varit online länge att ha högre ”trovärdighet”
Att skriva en artikeln på din blogg som är optimerad för sökmotorerna är egentligen inget svårt.
Det som är svårt är att sluta tänka på att optimera för sökmotorer och istället att optimera för människor.
Google (och andra sökmotorer) vill presentera det bästa resultatet för sina användare och kommer därför att prioritera sidor som de märker att användare gillar – bl.a utifrån hur de beter sig.
osv…
Skriv därför för människor och inte sökmotorer.
Glöm inte heller att redigera din egen text efter att du anser vara klar, var din egen redaktör.
…och sist men inte minst – håll koll på statistiken och det tekniska. Det är viktigt att du tillgodoser sökmotorerna med de tekniska kraven som bl.a är sidhastighet, säkerhet och laddningstider .
Samt att du håller koll med statistikverktyg såsom Google Analytics och/eller Search Console för att se hur dina besökare beter sig när de läser dina artiklar m.m.
[Sassy_Social_Share]