Sökmotoroptimering, SEO, är minst lika viktigt för små företag som för stora. Det lilla företaget behöver all synlighet det kan få. Sökmotorer, speciellt Google, är en guldgruva för att få trafik som kan konverteras till nya kunder.
Men det kräver en plan, engagemang och långsiktighet.
I denna artikel delar våra kollegor på Topdog med sig av några av de saker som är viktigast att tänka på när du gör sökmotoroptimering för det lilla företaget.
Varför behöver små företag sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering (Search Engine Optimization – SEO) fungerar som en av flera försäljningskanaler för det lilla företaget.
Här är några goda anledningar till att det är så viktigt:
- Du får organiska besökare och betalar inte för varje klick (till skillnad från annonser)
- Syns du i Google är du viktig – det skapar trovärdighet
- Nå ut till en större målgrupp och nå rätt målgrupp
- Börjar du tidigt skapar du en god grund för det växande företaget
Vad innebär SEO för småföretag?
Sökoptimering handlar om att skapa innehåll och optimera det för att det ska ranka högt i sökmotorerna och därmed attrahera organiska besökare.
Vi brukar säga att SEO i stora drag består av fyra delar:
- Content – text, bilder, video.
- Teknik – plattform / CMS, hastighet, indexeringsbarhet och så vidare
- Länkar – från andra webbsajter
- Användarupplevelse / UX – hur lätt det är för användarna att navigera på sajten
Dessa fyra punkter gäller för företag i alla storlekar. Skillnaden är att för småföretag är resurserna ofta knappa vilket kräver bättre planering.
Dessutom är det inte sällan det lilla företaget mer eller mindre börjar från noll med sin SEO.
7 tips för att lyckas med SEO som litet företag
1. Skapa en plan och gör nyckelordsresearch
Människor använder Google för att få svar på frågor. Det kan du utnyttja till ditt företags fördel genom att synas på de fraser som folk söker på.
Börja med att fundera på vad företaget vill ranka på. Vilka frågor kan ni ge svar på? Skapa sedan en content plan som fungerar som vägkarta för det innehåll som ni ska ta fram.
Till exempel kan ett företag som säljer blomkrukor skapa olika kategorier för olika typer av blomkrukor. Lerkrukor, glaserade blomkrukor, plastkrukor, mönstrade krukor och så vidare.
Men det kan även vara relevant att svara på frågor till angränsande ämnen. Till exempel ”hur ofta ska man vattna blommorna?”, ”när ska man flytta ut plantorna?” eller ”var hittar man billiga blomkrukor?”.
Använd ett program för att göra nyckelordsresearch. Exempevis Ahrefs, Semrush, Answer The Public, Ubersuggest eller KWFinder. Det finns många. Det går även att använda ChatGPT för att ta fram nyckelordslistor, vilket är gratis.
2. Ta fram content
Nu börjar arbetet med att producera allt innehåll. Följ planen och arbeta målinriktat så att ni verkligen får ut en stor mängd bra artiklar.
Här är det många som fastnar då det ofta saknas resurser in house. Anlita gärna en SEO-byrå som ser till att ni når i mål.
3. Optimera tekniken
Själva infrastrukturen på sajten måste vara bra. Använd en plattform eller CMS som passar. WordPress är ett populärt val bland småföretag – för såväl tjänsteföretag och e-handlare som B2B-företag.
Se till att sajten laddar snabbt och att sökmotorerna har lätt att hitta på den.
4. Skaffa Google My Business
Har ni en fysisk butik är det klokt att öppna Google My Business. Det hjälper er att synas på Googles kartor och i lokala sökningar.
5. Jobba på användarvänligheten
Det tjänar inget till att ha världens bästa text om blomkrukor om användaren inte upplever att den är användbar. Sätt dig in i användarens situation och föreställ dig vilken typ av information som behövs, hur den ska struktureras och var man kan hitta den. Hur ska menyn se ut? Vilka knappar bör det finnas? Går det att hitta på sajten? Allt sådant påverkar rankingen indirekt.
6. Bygg länkar?
Även om länkar behövs får de oförtjänt mycket uppmärksamhet. De är bara en liten del av SEO. Sajtens content, UX och teknik är viktigare vill vi påstå.
Ofta behövs dock länkar från externa webbsajter för att rankingen ska ta fart på riktigt. Här är det viktigt att betona att kvaliteten och relevansen måste vara hög.
Köp inte 1000 länkar på Fiverr och anlita inte en byrå som lovar 50 länkar i månaden för 10 000 kronor. Då är det bättre att låta bli.
Skapar ni bra content kommer ni dessutom sannolikt att få länkar på naturlig väg på sikt.
7. Se upp för de vanligaste problemen
Tyvärr är det vanligt att småföretag misslyckas med sin SEO.
Undvik därför dessa vanliga misstag:
- ”Duttande” – när man gör lite här och där utan att egentligen jobba mot ett uppsatt mål. Det leder till att viktiga saker inte blir gjorda samt sämre ranking även för de viktigaste sidorna eftersom sajten inte blir komplett.
- Kompetensbrist – SEO är trots allt en fackkunskap. Det finns många fallgropar att undvika och best practices att känna till. Anlita gärna en erfaren byrå.
- Brist på engagemang – det är inte ovanligt att en kille eller tjej på firman får i uppgift att ”lösa rankingen” i Google. För att lyckas med sökmotoroptimering krävs dock mer engagemang och resurser. Ofta av fler personer på företaget.
Otålighet – många små företag börjar jobba med SEO men ger upp när de inte ser snabba resultat. För att lyckas krävs en bra plan, beslutenhet att fullfölja den och därefter en nypa tålamod.