AI-genererad text – Framtiden för content marketing?
Att skapa content kan vara tid- och resurskrävande. Men det är vad som gäller i dagens webb, du måste skapa content! Inte minst efter att Google driver på det faktum att de belönar genomtänkt, kvalitativt och MYCKET content.
Men tänk så har du inte tid? Du är kanske som jag – och behöver fokusera din tid på att bolaget ska rulla, att uppdrag ska genomföras och projekt ska färdigställas.
Det är inte alltid så enkelt att finna tid för content marketing – att blogga, skapa videos eller vad mer som är relevant för ditt bolag.
En lösning på detta problem kan vara AI och AI-genererad text!
Varning: Nu blir det lite nördigt. Men jag lovar att jag håller det kort.
Alla dessa AI-textgeneratorer drivs av s.k maskininlärning – i det här fallet en teknik som kallas GPT3.
GPT-3 kan upptäcka mönster i mänsklig kommunikation genom att analysera enorma arkiv av mänskligt tal. Denna data används sedan för att producera skriftligt innehåll.
Ett allt-i-ett verktyg för att skapa stukturerade meningar.
AI-genererad text är fortfarande i sin linda och det krävs fortfarande en människa för att korrekturläsa texten, anpassa den och göra den lite mer mänsklig.
Att använda en AI kan dock spara dig en massa tid.
Personligen så sitter jag och brainstormar titlar och ingresser till mina artiklar innan jag ens börjar skriva dem. På just det här, kan jag spara tid om jag tar till hjälp av en AI.
Jag vill påstå att om du använder en sån här AI-textgenerator så gör du en liten investering för framtiden.
Det här säger jag eftersom AI:n använder maskininlärning, vilket innebär att den konstant lär sig av dina texter och blir således bara bättre och bättre.
Du lär dig också det bästa sättet att ta fram texter och rubriker för ditt syfte och ändamål.
Med dessa AI-tjänster kan du skapa texter och innehåll för bl.a:
…du ser att det finns mycket möjligheter med dessa tjänster.
Såhär kan det se ut:
…och även såhär:
Jag var lite sen på detta med AI-text och upptäckte det relativt nyligen.
Därför såg jag att det fanns jättemånga tjänster för detta.
I skrivande stund så verkar de populäraste vara:
Jasper är den dyraste av dessa 3 exempel, där du kan anpassa verktyget för att skriva texter för sociala medier, annonsering, långa artiklar, e-post och även hemsidor (mer specifikt, e-handel och produkter).
Det verkar vara den mest utvecklade av alla alternativ, där du t.o.m har en Chrome-extension (Tillägg) som du kan använda om du skriver ett inlägg på LinkedIn eller behöver hjälp med att starta upp en längre e-postkonversation.
Precis som alla andra så har Jasper.ai 3 olika prisnivåer.
Kostnad: Från $24 och upp till $500 – därefter offert
Den första AI som jag hamnade på var Writesonic. Till skillnad från tidigare exempel så har Writesonic en gratisvariant som du kan testa.
Även här kan du specialanpassa formatet som AI:n genererar text för – och det kan också vara för sociala medier, annonser, landningssidor m.m.
Kostnad: Från $0 till $666
En annan populär AI som genererar text är Rytr. Med Rytr kan du direkt börja skapa innehåll och testa verktyget för att se om det är något för dig.
Precis som de andra tjänsterna så blir du erbjuden att genera texter för bloggartiklar, YouTube videos, produktbeskrivningar och även SEO titlar- och metabeskrivningar.
Rytr är den billigaste av alla och deras Unlimited plan går för enbart $29 – vilket är väldigt prisvärt om man använder verktyget rätt.
Kostnad: $0 till $29
Häng med när testar att redigera texter med både Rytr och Writesonic. Ta en titt och gör din egen bedömning på vilken du gillar mest.
Vy börjar med Rytr
Rytr är den som du kan börja testa helt gratis.
Jag ställer in språk, ton, syfte och testar mig fram. Att generera dessa texter går relativt snabbt.
Writesonic kostar – men har bra prisplaner.
Upplägget är mer professionellt jämfört med Rytr och att du får fram texten stegvis är till bra hjälp och (kan) ge dig ett bättre resultat.
Både Rytr och Writesonic hjälper dig ta fram texter på olika sätt och enligt mitt tycke så är resultaten snarlika i ”kvalité”.
Detta är ju bra ur ett tekniskt och effektivt perspektiv. Du kan snabbt generera rubriker och ingresser för att sedan sätta igång med ditt skrivande.
Men som du ser i dessa videos så är utformningen av texten väldigt ”korrekt” – alltså inte särskilt mänsklig.
Ett par utdrag:
“If you search for information about a new movie, you might have previously encountered articles that aggregated reviews from other sites without adding perspectives beyond what’s available elsewhere on the web,” the company explained in a blog post. “This isn’t very helpful if you’re expecting to read something new. With this update, you’ll see more results with unique information, so you’re more likely to read something you haven’t seen before.”
…samt:
The helpful content update looks to weed out content written for the purpose of ranking in search engines that do not help or inform people. Google said this update will ”tackle content that seems to have been primarily created for ranking well in search engines.” The update will ”help make sure that unoriginal, low-quality content doesn’t rank highly in Search,” Google added. So if you are writing content with the purpose of driving search engine visibility and traffic, you might be hit by this.
Google vill alltså belöna innehåll som givetvis är bra och innehållsrikt, men som samtidigt INTE ser ut att vara specifikt skapat för att ranka högt.
Detta gör det svårt att rakt av kopiera texter du får från dessa AI-tjänster. För som du säkert såg så var de väldigt välstrukturerade – nästan ”för bra”.
….och det känns inte särskilt mänskligt, vilket utifrån dessa utdrag kan tolkas som att de inte kommer prioriteras – och det är ju inte så bra eftersom det verkar vara en dessa AI-tjänsters huvudsyfte, alltså SEO och bra rankning.
Ja – jag tror att dessa AI-textgeneratorer kommer vara ett nyttigt verktyg för de som arbetar med digital/content marketing. Även för dem som arbetar med SEO.
Det ska ses som ett verktyg och inte någon form av ersättare. Människor kommer inte ersättas av AI – inte än iaf. Dessa tjänster producerar texter som i många fall är uppenbara att inte vara skrivna av en människa.
De är väldigt sakliga och ger inte den där mänskliga ”touchen” som visar personligheten bakom personen som faktiskt skrivit texten.
Radbrytningar, underrubriker, ordval och komposition av texten är bara ett fåtal saker som kan skapa känsla och tydliggöra ett budskap.
En egenskap som dessa AI-robotar ännu inte verkar behärska.