Snabba lösningar för att minska din avvisningsfrekvensen
Många av mina kunder har börjat fråga mig om sin bounce rate (avvisningsfrekvens) och om huruvida den är hög eller låg och vad man isf ska göra åt den.
Men först…
Kort och gott så visar avvisningsfrekvensen hur många procent av dina besökare som kommer till en sida på din hemsida och sedan inte klickar sig vidare till andra sidor/undersidor.
Detta innebär att om din hemsida har en avvisningsfrekvens på 75% så har 3 av 4 besökare landat på din hemsida, tittat lite och sedan lämnat den.
Avvisningsfrekvenser varierar väldigt mycket beroende på vilken typ av webbplats du har eller vilken typ av bransch du befinner dig i.
En genomsnittlig avvisningsfrekvens för en e-handelssajt är allt mellan 20-45%, medan blogginlägg vanligtvis har en högre avvisningsfrekvens eftersom besökare tenderar till att skanna innehåll snabbt eftersom de vill få svar på en specifik fråga – och när de inte hittar det de är ute efter så lämnar de sidan utan att leta mer.
Nedan följer ett par tips och råd för att minska avvisningsfrekvensen på din hemsida.
Gör det enkelt för folk att klicka sig vidare till annat innehåll på din hemsida.
Om vi tar ett exempel från startsidan på denna sajten.
På startsidan har jag i sidhuvudet valt att placera 4 knapper under det första textstycket.
Jag vill snabbt erbjuda mina besökare att läsa om mina tjänster och har därför placerat dessa 4 stora knappar bland det första du ser när du kommer in på hemsidan.
För de som scrollat neråt en bit har jag en text där jag väldigt kort introducerat webbyrån, vad vi gör och vad vi står för.
De som vill veta mer om oss får möjligheten att göra så via knappen ”Lär känna oss”.
Varenda gång du skriver något som du vet finns på andra delar av hemsidan och som är relevanta för din besökare att ”läsa mer om” – skapa då just en sådan länk – där du ger dem möjlighet att läsa mer om det du skriver om.
Svårare än så är det inte.
Som jag kort nämnde tidigare så är det vanligt att vi människor ”skannar” information istället för att läsa det.
Vårt läsbeteende tenderar till att vilja ”hoppa” från vänster, till höger och sedan diagonalt neråt tillbaks till vänster osv…
Detta är ett s.k. ”F-mönster”
Du ska därför presentera innehåll som är avsett för att vara enkelt att ta till sig i enlighet med detta beteendemönster.
Bilder till höger eller vänster om rubriker och textstycken. Tydlig separation mellan knappar, bakgrundssektioner m.m.
Korta textstycken (max 5 rader), med bra radavstånd och mycket luft ovan och under stycket.
Allt detta är innehåll som är enkelt att ta till sig som en ”vanlig” besökare – du tillåter att användaren kan ”hoppa med ögonen” samtidigt som du ser till att presentera nödvändig information och leder besökaren dit du vill.
Det är ingen nyhet att vi vill få svar på våra frågor snabbt. Idag är svaret bara en sökning bort.
Om din sida laddar segt kommer du tappa besökaren. Hen kommer väldigt snabbt att klicka på tillbaka-knappen och gå in på en annan sida.
Se till så att din sida generellt är snabb och att de sidor som får mycket besökare är optimerade enligt punkt 1 och 2 . Punkt 1 för att du vill att de ska gå vidare (minska avvisningsfrekvens) och punkt 2 för att de ska bli nöjda med informationen du gett dem.
När en besökare landat på din sida och vill veta mer om dig, företaget eller kontakta dig ska det vara väldigt tydligt (och synligt) var de kan göra det.
Navigationen är därför viktig – den ska vara tydligt markerad och separerad från hemsidans huvudsakliga innehåll.
En huvudmeny tar vi för givet – men det är viktigt att den ”poppar” och känns ”klickvänlig.”
Om du har en menystruktur med undermenyer ska detta framgå tydligt med indikatorer som visar att det finns mer under menyvalet.
Varje besök har ett syfte. Ofta söker personen ett svar på en fråga eller information om något hen är nyfiken på
Här bör ditt primära mål vara att fastställa vad besökaren vill få reda på när de besöker sidan.
Hen har gjort en sökning på Google och har nu kommit in på din sida. Vad är nästa steg?
Det är sällan du presenterar all information på en enda sida och du ska därför skapa CTA’s enligt punkt 1 för att leda besökaren rätt.
Uppmuntra alltid besökaren att läsa mer eller klicka sig vidare för ”mer information”
Video har visats vara bra för att skapa nyfikenhet och engagemang. Med rätt video kan du sänka din avvisningsfrekvens avsevärt.
Då de flesta av mina besökare landar på startsidan har jag valt att placera en av mina mest relevant videos där.
Video: 7 saker jag behöver för att göra om er hemsida (extern länk)
Från det att jag placerat denna videon på startsidan har min avvisningsfrekvens gått från 22,36% till 7,25 %.
Siffrorna gäller för avvisningsfrekvens på besökare som gjort ett organiskt sök och landat på min startsida. Jämförelse är gjord mellan februari – mars (innan videon laddades upp) och under hela maj månad (när videon var uppe)
Nu gäller detta som sagt endast från startsidan och det är absolut inte tillräckligt med data för att fastställa att enbart videon är orsaken till denna förändring.
Men en minskning på så många procentenheter bara under en månad efter att jag implementerat videon på sidan ger en liten indikation på vad video kan göra för din hemsida – om den placeras rätt!
[Sassy_Social_Share]