Kund – de olika typerna
Efter ett antal år som webbdesigner har man stött på flera olika sorters människor. Många gillar att arbeta på ett särskilt vis, vare sig det är stressigt, ordningsamt eller lugnt. Alla dessa typer har sitt arbetssätt inarbetet in i roten och det kan ibland vara svårt att anpassa de till vad du anser vara det bästa arbetsflödet.
Detta eftersom de har sina egna företag som sköts på deras sätt och med det följer även arbetsrutiner och gamla vanor. Det är viktigt att mötas halvvägs, hur svårt det än må vara för dig.
Här listar jag de olika kundtyper som jag stött på under mina år som frilansande webbdesigner.
Har du gått på körskola så känner du säkert igen när jag säger att lite stress kan vara bra. Man är mer framåt och driftigt samt alert. Lite stress kan vara bra för produktiviteten. Men för mycket stress är aldrig bra.
Stressmolnet är en kund som har svårt för att hålla sig till normala förklaringar i mail- och telefonsamtal. Att sätta upp ett projekthanteringssystem hjälper heller inte för stressmolnet, det för för lång tid att logga in och skriva helt enkelt.
Stressmolnet jobbar på detta vis och jobbar bäst såhär…Ett samtal hit och dit samt ett par mail med korta och ibland otydliga förklaringar till vad som ska göras är inget ovanligt. Det gäller att möta denna kund med en ungefärligt likvärdig mängd av stress för att få någonting gjort och dels för att vara produktiv.
Har du en fråga är det bäst att du ringer denna kund och antecknar det han säger för framtida referenser. Mail blir en enda röra och väldigt otydligt med ett stressmoln som kund…
I en 180 graders vändning från stressmolnet som beskrivs i tidigare stycke så är systematikern väldig noga och petig med hur kommunikation sköts och leveranser görs.
Långa och extremt grundliga förklaringar är inga konstigheter för denna kund. Ofta förstår inte denna personen att ett översystematiskt och supergrundligt textförklarande bara tar en massa värdefull tid från det faktiska projektet man sitter och jobbar på.
Kommunikation och kommunikationssystem i all ära, men i många fall kan det motverka produktiviteten istället för att förbättra den.
När du kommunicerar med ett stressmoln är det bara att följa hans spår. För om du inte är noga med ditt sätt att kommunicera kommer där en hel del följdfrågor som du kunnat ta hand om i första skedet…
Det finns alltid de som är vana internetanvändare och känner att de vet vad som fungerar och inte. Det finns även dem som har en personlig smak, inget fel med det…
Designern kallar jag den kund som ifrågasätter varför man gjort ett designförslag på ett särskilt sätt och som anser sig ha bra koll bara för att de använder internet dagligen.
Inte allt för ofta, men det händer att designern (kunden) gör ett förslag till det sämre, ändrar på färger, mått och positionering. Det är i min mening inte dennes jobb att komma med den typen av input, det är mitt jobb som webbdesigner.
Här gäller det att du förklarar vad som är bra eller dåligt och varför det är så. Det kan bli en del meningsskiljaktigheter men det får du leva med. Jobbet ska ju bli gjort!
Det är inget ovanligt med starka viljor. Dock kan det vara ett problem med en envis kund som inte vill lyssna på dina förslag och din kritik på önskemål. Ett bra exempel kan vara:
1. Få plats med allt på förstasidan.
2. Extremt mycket information på startsidan och ingen scroll ska finnas.
3. Färger som inte fungerar ihop ska finnas på sidan.
Att sakta gå framåt och låta saker ta sin tid är ett tips för att handskas med den envise kunden. Då faller alla bitar på plats och han/hon förstår att du har förmodligen rätt…
Grafix Studio är väldigt tacksam för alla sina kunder. De lär mig att arbeta på olika sätt, vara flexibel och ger mig erfarenhet. Övning ger färdighet…
Den sista kunden vi pratar om här är kompletteraren. Kompletteraren hjälper dig på bästa möjliga vis till att få fram en superdesign. Bra referenser, förslag på ikoner, funktioner m.m. Allt i ett skede.
Kompletteraren vet vad han vill ha men kan inte skapa det själv, därför anlitar han dig, en professionell. Detta gör han inte för att styra dig, utan för att för att du ska få ta del av hans input och även ge din egen input på saken.
[Sassy_Social_Share]