Brave Browser? – När du bryr dig om säkerhet och integritet
Det finns en ny webbläsare som satsar stort på säkerhet och personlig integritet. Det är rätt i tiden för en sån här typ av webbläsare, då det just nu pågår politiska debatter och beslut som ska tas över din integritet när du surfar på webben.
Denna webbläsare är inte bara för dig som värnar om integritet och säkerhet – men även för dig som är intresserad av Web 3.0. Låt mig berätta mer.
Jo, Brave är en standardwebbläsare som agerar precis som de mer välkända Chrome och FireFox.
Precis som andra webbläsare så är den helt gratis att ladda ner och börja använda.
Den har även andra egenskaper, som t.ex. att den kommer ihåg när du identifierat dig på en webbplats och kan blockera annonser som dyker upp på en hemsida.
Inte mycket nytt där.
Men vi kollar vidare.
Yes, du läste rätt, den blockerar annonser – men den blockerar INTE annonser från t.ex. Google Ads som syns bland sökresultaten.
Inget konstigt där egentligen, eftersom ”typiska” annonsblockers inte heller blockerar annonser inom sökresultat.
Brave är byggt på open-source projektet Chromium. Det är Googles projekt och föga förvånande är det även tekniken som deras egna webbläsare Chrome bygger på.
Däremot så använder Brave-appen Webkit som bas. Detta är pga krav från Apple och deras App Store.
Extension, eller utökningar på svenska – är tillägg för att få fler funktioner på webbläsaren.
Det kan vara utökningar för allt möjligt. Braves kan använda Chromes utökningar (extensions) som du kan hämta (via Brave) direkt från Chrome Web Store.
Jo, det gör den.
Deras pitch är prestanda, säkerhet och integritet. Brave hävdar sig vara 3 gånger så snabb som Google Chrome. Det säger den åstadkomma genom att bl.a eliminera trackers och annonser.
Så, baserat på detta är Brave webbläsare ett bra val för dig om återigen, värnar om din personliga integritet och säkerhet.
Om du vill så kan du få se på annonser och samtidigt tjäna en slant.
Här doppar vi fötterna i Web 3.0 världen – och alla Brave användare som väljer att ”ta emot” annonser blir belönade med s.k. ”Basic Attention Tokens” (BAT) – som är en form av kryptovaluta
Yes, du läste rätt.
En BAT är i skrivande stund värd $0.3.
Hur fungerar det i praktiken. Jo, såhär:
Annonsörer uppnår högre ROI, bättre målsättning och minskad bedrägeri.
Användaren får kompensation i form av BATs för att ”uppmärksamma” annonser – med andra ord: ta emot annonser medans hen surfar runt. Alltså, annonsvisningar.
Utgivaren som visar annonser på sin webbplats får också kompensation i form av BATs, då baserat på annonsvisningar.
Detta är mer eller mindre Braves modell för att tjäna pengar och samtidigt belöna sina användare.
Ett bra incitament i mitt tycke, vi får se hur det går helt enkelt.
Brave kommer enligt egen utsago att ge sig in i sökbranschen och därmed bli direkt konkurrent till Google.
De hävdar att de kommer undvika att spåra sina användare, profiler användargrupper och kommer inte att använda hemliga metoder för att presentera skräddarsydda resultat.
Skräddarsydda resultat är precis vad Google gör – på gott och ont såklart – men det blir intressant att se hur Brave kommer hantera detta.
Ekonomin i det hela är att precis som sin webbläsare, så ska Brave sökmotor betala sina användare för att se annonser.
Kompensationen är då (förmodligen) även med BAT-valutan.
För mig som redan sneglar på Web 3.0 så är detta väldigt intressant.